Roskilde Sejlklub tilbyder skoleklasser at komme ud og sejle
Der er i år sat fokus på sejlklubbens værdier:
• At styrke den enkelt i fællesskabet
• At styrke det sociale fællesskab
• At styrke samarbejdet
• At have det sjovt
Det er derfor meget vigtigt, at I som lærere tænker over en god og fungerende gruppeinddeling af klassen.
Eleverne kommer til at opleve, hvordan det er at sejle på fjorden. De vil opleve forskellige aktiviteter på land, som styrker den enkeltes kunnen på vandet.
Vi tager hensyn til særligt udfordrede elever, og har erfaring med stilladsering, hvis der fx er en elev, som er bange for at komme på vandet.
Rammen
Vi tager imod klasser på 7. – 10. årgang med op til 24 elever.
Eleverne vil opleve et forløb på 3 timer, hvor halvdelen af tiden er på vand, og den anden del foregår på land.
Eleverne deles op i 4 grupper, hvor to grupper er på vandet i hver sin båd med en instruktør, og 2 grupper er på land. Der skiftes mellem at være på vandet og på land ca. efter 1 ½ time.
På vandet
Instruktøren viser, hvordan man styrer en båd og navigerer i farvandet. Eleverne inddrages lidt efter lidt, hvis de har mod på opgaverne.
Alt efter vejrforholdene på dagen vil eleverne prøve forskellige aktiviteter:
• Mand over bord – hvis en person falder i vandet, hvordan får man så
vedkommende op igen
• Finde ”skatten” – et særligt sted i Fjorden
• Sejlads i følgebåd til og fra land
• Lave en ”Titanic”?
Alt efter stemningen blandt eleverne vil instruktøren beslutte, hvilke(n) af aktiviteterne de skal prøve.
Måske er der dømt hygge på båden? Det ser vi på dagen.
Eleverne skal følge instruktørens anvisninger på båden.
På land
På land er der flere aktiviteter og dermed også flere instruktører. Aktiviteterne er planlagt, så de styrker den enkeltes kompetencer i forhold til sejlads.
Grupperne deles yderligere op, så de mindre grupper fordeles mellem aktiviteterne på land. Så afhængig af, hvor mange elever der er i klassen, vil der være et antal aktiviteter. Hensigten er, at alle prøver alle aktiviteter.
Der er mulighed for følgende aktiviteter:
• Vi hopper ned i skolebåden og snakker om nye ord og begreber, som anvendes under
sejlads
• Sikkerhed til søs – hvordan kommunikerer jeg? Hvad skal jeg være opmærksom på i en
sejlbåd?
• Knob – hvordan binder man nogle af de knob, som en sejler bruger til fx at fastgøre båden
til molen?
• Lodder/trisser – hvordan kan man løfte en tung ballast uden det sædvanlige udstyr?
• Hvordan kommer jeg i form til at lave en ”Anne-Marie Rindom” (Verdensmester i ILCA)
• Eventuelt en tur i følgebåden ud til sejlbådene på Fjorden
• Eventuelt prøve at sidde i en kajak (på land)
• Eventuelt navigere på et kort
Når alle grupper er samlet på land, afslutter vi dagen med en opfølgning på det, grupperne har
lært, med en tipskupon.
Før I kommer
Eleverne skal have tøj på, der passer til at komme på vandet. Oftest er det lidt koldere på vandet
end på land, så en ekstra trøje kan være nødvendig.
Hvis det regner, er regnjakke, regnbukser og gerne skridsikre sko er en god ide.
I skal medbringe en liste med elevernes navne på 4 hold, som I tror, kan samarbejde i en båd.
Gruppenummeret skrives på elevens hånd.
Alle kommer på vandet, så vi skal vide, om den enkelte elev kan svømme 200 m , og om der er
andre forhold, som gør sig gældende fx. om en elev kan gå i panik i vandet.
I lærere må gerne tage stilling til, om I tager med på vandet. Vi ser gerne, at I er med derude.
I skal fortælle eleverne om besøget i Roskilde Sejlklub og om sikkerhedsregler.
Bemærk, at besøget kan aflyses af os i tilfælde af for megen blæst. Der skal være udsigt til under
8 ms. middelvind iflg. www.fcoo.dk. Ved aflysning ringer vi læreren op.