Sejlsporten ligger praktisk talt i generne hos Matias Rossing, 18 år, og en af de unge sejlere, som Roskilde Sejlklub har fostret og nu venter sig meget af. Men det startede lang tid før, for Matias’ tipoldefar vandt i 1895 klubmesterskabet nede i Nysted Sejlklub, og han ville sikkert være godt tilfreds med, at saltvandet stadig ruller i blodårerne og konkurrencementaliteten lever videre i slægten. Både Matias’ mor og far kommer fra sejlsportsfamilier, og de fandt hinanden til et Sydfjordsstævne, dem, som Herslev Sejlklub organiserer, og hvor der er bal om aftenen efter kapsejladsen! Matias’ far Claus har flere gange konkurreret om verdensmesterskabet i H-Båd mod Morten Nielsen og Niels Henrik Borch. De sidstnævnte snuppede førstepladsen i 2005 for næsen af Claus Rossing, der måtte nøjes med 2. pladsen. Så vi kan udlede, at Borch og Rossing familierne fylder en del i vores klub, og har inspireret deres børn til at fortsætte i sejlsportssporet. To andre af vores fremtrædende unge talenter hedder nemlig Borch, henholdsvis Jeppe og Nicolaj. Matias sejler matchrace med Jeppe og er kammerat med Nicolaj, og Birgitte, mor til Jeppe og Nicolaj er en drivende kraft i RS’s bestyrelse ligesom Anette, Matias’ mor. De står for vores juniorafdeling, nok en af landets bedste. Vi kan således roligt konkludere, at det ikke er helt tilfældigt, at Matias er blevet en dygtig sejler, og at Roskilde Sejlklub praktisk talt fremavler talenter.

 

Optimist og Zoom8

Matias er en flot ung mand med nogle særdeles kraftige arme. Musklerne kommer fra konsekvent fitness træning, hvor især ryg og arme skal styrkes i sejlsportsøjemed. Han styrketræner seks gange om ugen, om sommeren mellem tre og fem gange. Det er to timer ad gangen. Matias mener, at han har lavet ”planken” i omkring 7 minutter, så ryggen er stærk. Det er formentlig dyrt i kost at opfostre et sejlsportstalent. Allerede to år efter, at Matias begyndte i optimistjolle som 7 årig var han vokset ud af bådklassen med 55 kg. Den ideelle optimistvægt er ifølge Matias omkring de 40 kg, ”og når man op over de 50 kg, sidder man fast i vandet,” som Matias udtrykker det. Men i optimisten lærer man de grundlæggende ting og også noget om at starte, og det blev så udbygget i næste bådtype en Zoom8 jolle, en type, der er lidt mindre end Europajollen. Her får man fornemmelsen for ”rummere og skraldere”, og i et så rimeligt omfang, at Matias blev nr. 7 til et nordisk mesterskab.

Hvad er så motivationen for sådan en 10 årig knægt, spørger Kompassets udsendte: ”Det er nok kammeratskaberne, der vejer tungest. Man kan ikke undgå at få gode kammerater også den dag i dag,” siger Matias.

Et sportstalents hverdag

Matis går i 3.g på Roskilde Katedralskole på en Team Danmark ordning, som giver mulighed for at tage lidt mere fri end skolekammeraterne. ”Sidste år var jeg væk 23 % af tiden fra gymnasiet, og klassekammeraterne kan godt være lidt misundelige, men der skal også arbejdes en hel del for at følge med i fagene,” siger Matias og fortsætter om hverdagen: ”Skolen er 8-15. Mandag og torsdag er der sejlads fra 16.30 til 20. Onsdag, torsdag og fredag er der styrketræning, og i weekenderne er der stævner. Fire-fem af dem har været i Danmark og resten udenlands, fx Spanien, Frankrig eller Italien – vel 11 stykker. Det er blevet mere eller mindre rutine, og man begynder at kende de samme steder og de samme folk. Det er nok sjovest og bedst at være til stævne i St. Tropez eller Porto Cearvo i Italien. De har et godt miljø inde på havnen med nogle gode barer og stævne arrangører.

Fleet-race og match-race

Matias sejler to forskellige slags race, fleetrace og matchrace. Fleetrace er, når der er flere både og matchrace er med blot to både, der dyster. I fleetrace sejler man i forskellige bådtyper, men naturligvis ens både i hvert race. Det er alt fra 7 til 16 meter, den største hedder Ice52, altså på 52 fod. I matchrace ligger det på 7-12 meter. Hos os i Roskilde er det J80’erne, og på Øresund er det DS37. ”Match race er det mest intense, hvor man skal koncentrere sig om én båd og ødelægge det for dem og komme foran. Her er der højere puls. Og det hele går lidt hurtigere,” som Matias udtrykker det. For nylig var Matias med til verdensmesterskabet for sejlsportsligaen i Travemünde (se artiklen herom), fordi Roskilde holdet havde vundet det danske matchracemesterskab. ”I Travemünde var vi ved at vinde det hele. Vi lå og førte den sidste afgørende sejlads, men lavede en vending for tidligt og kom i læ af de andre. Og så blev vi nr. 3 – desværre. Der var lidt stille om bord på båden efter den sejlads. Jeg må jo indrømme, at jeg har konkurrence mentalitet, det skal man have. Jeppe og Nicolaj har det også.”

Knivskarpe starter

Men hvordan bærer man sig ad med at starte så præcist på én lang linie, som man ser på fotos? Spørger Kompassets udsendte, der selv godt kunne bruge nogle fif.

”Man tager tid på en afstand typisk til dommerbåden eller et startmærke og til der, hvor man ligger. Det er bare en vurdering. På nogle af de andre både, jeg sejler med, er der en navigatør, der sidder med en computer og kan beregne. Til et VM, hvor jeg var med i en Swan42, var 5 ud af 9 starter inden for 1 sekund af startskuddet. Der har man lavet en teoretisk fart for sin båd under de givne vindforhold, og så bruger man det til at beregne ud fra afstanden til linjen.”  Matias uddyber, at ved starter er det meget forskelligt hvordan folk håndterer stress. Dem der råber meget har typisk ikke det bedste overblik. Folk bliver meget risikovillige i de situationer og også mere, end de har tænkt sig at være. Det er øvelse og rolige nerver, der gør, at man kan tage hurtige beslutninger i startsituationer.

Gymnasiet er noget, jeg skal igennem

siger Matias. Det er sjovere at sejle! Han har valgt science-linjen med matematik og fysik, og klassekammeraterne – 7 piger og 19 drenge – er ret ambitiøse og så gode, at lektierne ikke rigtigt plager dem. Samfundsfagsklassen og engelsk er der, hvor man er lidt mere skoletrætte, mener Matias og tænker, at noget også afhænger af hvilken indstilling, man har med hjemmefra mht sin indsats. Efter gymnasiet vil Matias tage et par sabbatår og har allerede fået lovning på et job hos North Sails og derefter formentlig en uddannelse som maskinchef, en slags blanding mellem ingeniør og mekaniker, der tager fire år. ”Jeg har for meget kul i røven til universitetet og til at sidde stille og skrive,” udtaler han. ”På længere sigt vil jeg gerne leve af at sejle. Er man fx med til Volvo Ocean Race, kan man faktisk godt og vel leve af det.” Her i august var Matias med som hjælper under Sail Grand Prix i København (se videolink). Det smager lidt af det rigtige. Men nu har Matias ikke mere tid til interview. Han skal mødes med kæresten, der for øvrigt snart skal til danmarksmesterskabet i firer uden styrmand. Nok er det ikke sejlsport, men næsten.

 

https://www.facebook.com/SailGPUSA/videos/1200901647139817