Når vores populære havnefoged, med det gode navn Sven, træder tilbage fra posten den 1. oktober, ser han tilbage på 12 spændende år og på en interessant karriere i det hele taget, som ikke ligefrem pegede på havnefogedjobbet. Så hvis du vil læse denne artikel for at kunne forberede dig til at søge jobbet, når det ad åre bliver ledigt igen, så vær beredt på, at det kan kræve visse omveje.
Sådan bliver du Havnefoged
Sven blev født for 68 år siden ind i reklamebranchen, idet hans oldefar, Sylvester Hvid, etablerede et reklamebureau, som blev videreført i familien af Svens bedstefar og far, og det blev så også umiddelbart Svens skæbne, for efter at være blevet uddannet i branchen og efter en afstikker til Dagbladet Børsen og redaktion af bla. Penge & Privatøkonomi startede Sven sit eget reklame- og designbureau med navnet Mus og Mænd. For som Sven siger: ”Vi var jo mænd og var gået over til at arbejde med mus.”
Vi giver lige ordet til Sven: ”Reklamebureauet havde jeg i en 10 års tid, og så siger min kone til mig: ”Kan du ikke tage et halvt år fri?” Det er jo svært som selvstændig, men jeg overvejede det alvorligt, solgte så butikken, købte en båd, og vi sejlede rundt på kanalerne i Europa i et år og nåede bl.a. helt til Pyrenæerne, mig og konen og børnene – nogle gange to og nogle gange fire. Jeg var røget ind i en skilsmisse, mens jeg havde reklamebureauet, for at have selvstændig virksomhed kan gå ud over ægteskabet. Da vi vendte hjem blev jeg forretningsfører i en golfklub, hvor jeg var i 5-6 år, og da jeg også godt kunne lide at sejle, søgte jeg jobbet her og var heldig, for der var mange, der søgte.”
Ja, så ved du, kære læser, hvordan man bliver havnefoged.
”Det er et alsidigt job, der er meget socialt, tæt på vandet, tæt på sejlbåde, en masse håndværk, økonomi, administration, en god alsidig palette. Og faktisk tæt på at være selvstændig i sin egen virksomhed, tilføjer Sven om jobbet.” ”Hvis man er et socialt væsen, så møder man folk i deres fritid, hvor de beskæftiger sig med ting, som de synes er sjove og hyggelige, så det er en daglig glæde at gå på arbejde. Og vi har haft et godt team kollegamæssigt. Henriette, Danny, Lars, og det store frivillige team ikke mindst, måske 25 frivillige – herunder Lui, eller helt rigtigt Ludvig Meinild, og han er jo havnens allesstedsnærværende grand old man. Henriette har haft fantastisk god styr på vores økonomi, Danny har fået alt til at se nydeligt og pænt ud på havnen. Lars sørger for at brædderne sidder, hvor de skal.” En stor del af tiden går med at svare på spørgsmål, for det er blevet virkelig nemt at stille dem med sms og mail.
Fra 260 til 370 andelshavere
I løbet af de seneste 12 år er der sket en vældig udvikling på havnen, og ikke mindst det nye havnehus har været et højdepunkt, pointerer Sven. ”Sejlerne siger, at det er et af de flotteste havnehuse, de har set. Det en hotellignende oplevelse, siger nogen. Der kommer mange udlændinge fra alle mulige lande, og så bliver de mange dage, og der er museet et trækplaster. Og så er det nemt at parkere båden her og tage et smut til København. Der er absolut plads til flere gæstesejlere her om sommeren. Vi annoncerer i Sejlmagasinet, et tysk sejlblad. Kommunen har i øvrigt en grøn plan, der hedder: At få folk til at blive en dag mere i Roskilde. Så i den sammenhæng kunne man godt annoncere mere i andre landes sejlmagasiner fx sammen med turistforeningen, forslår Sven.
Kunne man tænke sig et tættere samarbejde mellem sejlklubben og havneselskabet, ja måske ligefrem, at andelshavere var fødte medlemmer af sejlklubben?
”Historisk set har forholdet mellem de to selskaber været rigtigt dårligt, og allerede i mine første år forsøgte jeg med spørgsmålet, hvorfor er vi ikke én institution. Og forklaringen jeg fik var, at der var for dårlig kemi. Men gennem dialog har vi nærmet os hinanden. Det er mere systemet end personer, der er årsagen. Men svært i dag at slå de to sammen. Jeg anbefaler altid, at det er en god ide at blive medlem af RS. Måske er en 30-40% af andelshaverne medlemmer af RS. Samarbejdet ser rigtigt fornuftigt ud nu. Havneselskabets mission er, hvad man kunne kalde rå parkering og service i den forbindelse. Et problem er, at der er et mismatch mellem antallet af pladser og landfaciliteterne, og vi arbejder sammen med kommunen herom, og et i hvert fald foreløbigt resultat er, at vi har fået tildelt mere plads til vinteropbevaring oppe på Bananen. Vi har et fremragende samarbejde med kommunen, nærmest en ugentlig dialog. Også fordi havnefogeden historisk har været kommunalt ansat.
”Stå aldrig til søs…”
Denne strofe fra Admiralens vise passer så ikke lige på Sven. Han er gammel sejler og har i mange somre sejlet rundt i Middelhavet sammen med familien, men også herhjemme i en skærgårdskrydser, en RJ 85’er (ligesom Anders Jensens Spiritus Gravis) og forskellige joller. Når han går af som havnefoged, står den på hans gamle passion, golf, for køllerne står og ruster, og at sejle og ikke mindst at bygge et sommerhus med de bare næver. Sven har købt en sommerhusgrund på sydsiden af Røsnæs 300 m fra vandet. ”Til næste sommer skal det i hvert fald være færdigt. Jeg skal også rejse. Og passe børnebørn, lige nu to med mulighed for rigtig mange flere,” tilføjer Sven.
Vi sejlere i Roskilde Sejlklub ønsker Sven et herligt og travlt otium og siger tak for godt samarbejde.